KRAVSTOR STUDIOPRODUSENT SATTE STARTSKUDDET
Historien bak Kerr Acoustic K102S begynte da den grammyvinnende produsenten Jonathan Awote-Mensah anskaffet seg et par Kerr K100 til sitt studio i London i 2017. Awote-Mensah hadde lenge vært på jakt etter et full range monitorsystem som kunne dekke sine dynamiske behov. I tillegg måtte høyttalerne tegne bassen korrekt helt ned i dypet og tilby uovertruffen monitorering med maksimal oppløsning uten lyttetretthet.
Med K100 fant han denne perfekte høyttaleren, men som med alle hifi-frelste eller dedikerte studioteknikere kom etterhvert spørsmålet: – Kan det være enda mer å hente?
Jae5 kontaktet så Kerr Acoustic med sine nye ønsker. Noen grundige runder på tegnebrettet senere, ble K100 som allerede går til 16 hertz, utstyrt med én ekstra 12-tommers Volt bassdriver per kanal. Den nye modellen K102 kunne nå servere 6db til med dynamisk headroom. En rå høyttalerkonstruksjon hadde blitt enda heftigere, og en ekte fullblods dynamikkbombe var født!
«…its core objectives remain the same: to reproduce any source material as faithfully and accurately as possible, without introducing any sonic artefacts or colour of its own.
To achieve this requires a truly full-range frequency response, unwavering speed and time-accuracy, exceptionally high power handling and an ability to resolve fine detail at all playback levels…»
Jes Kerr om flaggskipene K100 og K102
Enten man driver med kritisk lytting i studio eller man skal nyte favorittartistene hjemme, vil en K100 eller spesialmodellen K102 by på noe av det ypperste av dynamiske lydopplevelser man kan forvente. Disse toppmodellene bringer virkelig live-følelsen hjem i stuen!
TRANSMISJONSLINJE
Kerr Acoustic K102S er en transmisjonslinjehøyttaler. En transmisjonslinje er en kanal som går fra baksiden av basselementene, som sendes frem og tilbake inni kabinettet noen ganger, før den kommer ut nederst på fronten av høyttaleren. Denne kanalen forsinker lyden som kommer fra baksiden av bassene, nøyaktig nok til at lydbølgene fasevendes. Når de fasevendte lydbølgene sendes ut nederst på frontplaten, er de 100% i fase med lydbølgene fra fremsiden av basselementene. Baksiden kommer altså i fase med fremsiden, noe som gir en langt mer effektiv bassrespons, og som får små basselementer til å låte langt større.